Missie
Het is onze missie om onderwijs(organisaties) in beweging te brengen door middel van data science.
Naam
De naam Cefero is geïnspireerd op deze missie:
- Samenstelling van ‘ce’ (hier) en ‘fero’ (in beweging brengen, maar ook dragen of voorstellen)
- Alternatieve spelling van ‘cifero’ (cijfer) in Esperanto, afgeleid het Arabische ‘sifr’
- Cefero.nl is een anagram van Corneel F. - Fabian is mijn tweede naam ;-)
Manier van werken
Traditioneel wordt data science uitgelegd met een Venn-diagram (zie in afbeelding onder, links): (i) Domeinkennis (zoals onderwijs), (ii) programmeren als IT & automatisering en (iii) statistiek (en AI). Tussen deze specialisaties zit overlap: Het goed registreren en opslaan zit in de overlap tussen ‘domain’ en ‘coding’, het automatiseren van statistiek zit tussen ‘coding’ en ‘stats’ en de actiegerichte inzichten en visualisaties zitten in de overlap tussen ‘stats’ en ‘domain’.
Bij Cefero doen we het anders. De overlappende delen zijn binnen organisaties de grootste uitdaging. Wanneer houdt IT op en begint de analyse? Wanneer is een inzicht vanuit de analyse echt bruikbaar voor het onderwijs? De diverse specialisten, vaak binnen een afdeling, hebben de neiging om binnen de eigen vertrouwde wereld te blijven. De crux is juist om deze werelden te verbinden.

Voor ons is data science daarom een wiel dat voortdurend in beweging is. We denken graag mee met IT- en domeinspecialisten, ook als er nog geen statistiek bij zit. Als we statistiek kunnen automatiseren, laten we dat niet na - ook al heeft het geen directe relatie met het primaire proces. En ook als iets niet volledig te automatiseren is, maar wel statistische inzichten kan opleveren, dan pakken we dat op. Tegelijkertijd doen we ook dingen niet. We zijn geen theoretische statistici, pure IT’ers of onderwijskundige beleidsmedewerkers. Doordat we ons niet verliezen in de details van iedere specialisatie, kunnen we het wiel in beweging houden. Vandaar dat de overlappende delen worden verbonden met een wiel in ons logo. Zo blijft de vaart in ieder project.
Door deze procesgerichte aanpak leveren we concrete resultaten en brengen we onderwijsorganisaties in beweging.