Missie
Het is mijn missie om onderwijs(organisaties) in beweging te brengen door middel van data science.
Naam
De naam Cefero is geïnspireerd op deze missie:
- ‘Ce’ (hier) en ‘fero’ (in beweging brengen) - het onderwijs hier en nu vooruit helpen.
- Een alternatieve spelling van ‘cifero’ (Esperanto voor ‘cijfer’) - onze focus op data.
- Een persoonlijke touch: Cefero.nl is een anagram van mijn voornaam en tweede voorletter.
Manier van werken
Traditioneel wordt data science uitgelegd met een Venn-diagram (zie in afbeelding onder, links): (i) Domeinkennis (zoals onderwijs), (ii) programmeren als IT & automatisering en (iii) statistiek (en AI). Tussen deze specialisaties zit overlap: Het goed registreren en opslaan zit in de overlap tussen ‘domain’ en ‘coding’, het automatiseren van statistiek zit tussen ‘coding’ en ‘stats’ en de actiegerichte inzichten en visualisaties zitten in de overlap tussen ‘stats’ en ‘domain’. Over de jaren zijn met de cirkels rondom ‘stats’ (AI), ‘coding’ (cloud) steeds groter geworden, terwijl ook de behoeftes vanuit het onderwijs groeien. Dit zijn op zichzelf positieve ontwikkelingen, maar hoeveel heeft dit concreet opgeleverd?
Ik doe het daarom anders. De overlappende delen zijn binnen organisaties de grootste uitdaging. Wanneer houdt IT op en begint de analyse? Wanneer is een inzicht vanuit de analyse echt bruikbaar voor het onderwijs? De diverse specialisten, vaak binnen een afdeling, hebben de neiging om binnen de eigen vertrouwde wereld te blijven. Dit zorgt ervoor dat projecten vaak blijven steken in één van de cirkels. De crux is om deze werelden continu te verbinden.

Voor mij is data science een wiel dat voortdurend in beweging is. Door een project niet te laten verzinken in de details van een specialisatie, laat ik het wiel door draaien. Vandaar dat de overlappende delen worden verbonden met een wiel in het logo. Zo komen we als onderwijssector van data naar impact!
Door deze iteratieve aanpak leveren we concrete resultaten en brengen we onderwijsorganisaties in beweging.